Overwatch’un Yükselişi ve Düşüşü

 Bir oyun düşünün, bir kere parasını veriyorsunuz ve sonra oyundaki tüm kozmetiklere, sonradan eklenen karakterlere, haritalara, oyun modlarına bedava erişebiliyorsunuz, evet hem de 2020’de! Bugün Blizzard’ın yaptığı Overwatch’un yükselişi ve düşüşünü kendi yaptığım analizlerle anlatacağım, bisküvinizi ve çikolatalı sütünüzü alıp arkanıza yaslanın sevgili geek dostlarım, uzun bir yolculuğa çıkıyoruz beraber!

Overwatch Yükseliyor!

Blizzard yeni bir oyun çıkaracaksa eğer merak etmeyin, siz o oyunun reklamına denk gelmezsiniz, oyunun haberi sizi bulur. Blizzard 1998’de en son yeni bir marka olarak Starcraft’ı çıkartmıştı, ve 17 sene sonra ilk kez 27 Ekim 2015’te Overwatch beta sunucularını açtı. “E Hearthstone ve Heroes of the Storm çıkardı onları niye saymıyorsun?” diyenleri duyar gibiyim, onlar Blizzard’ın kendi çıkardığı oyun karakterlerini kullanarak yapıldığı için tam anlamıyla yeni bir marka sayılmıyorlar.

Oyun dünyası çoktan çalkalanmaya başlamıştı. Koca Blizzard yeni bir markayla geliyordu! Dedikodular etrafa yayılmıştı bile ama en dikkat çekenlerden biri “oyun bedava olacak” dedikodusuydu. Ve bunun tek sebebi, eğer bedava olmazsa piyasadaki tek benzeri oyun olan Team Fortress’a rakip olamayacağı düşüncesiydi. Bu dedikodu o kadar ilerledi ki Blizzard oyunun bedava çıkmayacağı hakkında açıklama yapmak zorunda kaldı. Bu güzel tatlı bilgileri verdiğimize göre geek dostlarım geçelim oyunun resmi olarak çıkmadan önceki son açık betasına.

Açık Beta

Ben de 5 Mayıs’ta katıldım bu betaya ve Ratatouille animasyonunda gurme suratsız ağabeyimizin ratatouille yemeğini ağzına ilk götürdüğünde yaşadığı hisleri yaşadım. İnsanın içini açan grafikler, animasyonlar, seslendirmeler, birbirinden farklı ve anlamı olan skinler ve bunların bedava oluşu inanılmazdı. Açık beta bittiğin de 9.7 milyon kişinin katıldığı açıklandı. Ve ben de bu gazla durmadım gittim Overwatch Collector’s Edition aldım.  Böylece başarılı reklam yapan, başarılı bir beta çıkışı yakalayan Overwatch, resmi olarak 24 Mayıs 2016’da çıkışını yaptı.

Oyunun Dikkat Çekmesinin Ana Sebepleri

Oyunun resmi olarak çıkış yapmasıyla ratatouille yemeğime kaldığım yerden devam etmeye başladım. Peki iyi güzel de bu oyunun bedava olmamasına rağmen bu başarıyı yakalamasının sırrı neydi? Burada oyun deneyimlerimi kullanarak kendi yaptığım çıkarımları paylaşacağım.

  • Oyun bir FPS oyunu evet ama oyundan keyif alabilmek için veya başarılı olmak için çok iyi aim kullanmanıza gerek yok çünkü aim gerektirmeyen çok fazla sayı da karakter mevcut.(Lucio, Mercy, Reinhardt vb.)
  • Oyunun grafikleri sade ve temiz olmasına rağmen çizgi filmimsi diyebileceğimiz grafiklere sahip olduğu için çok yüksek sistem istemeyen bir oyun(du).
  • Oyundaki karakterlerin kişilikleri o kadar güzel şekilde dışa vurulmuş ki ister istemez karakterlere karşı bir hayranlık duyuyor ve bağ kuruyorsunuz. Bu kişiliklerin belli olmasında voice-line’lar, karakterlerin geçmişinin(lore) belli olması, seslendirme çok iyi rol oynuyor. 
  • Oyunun bilim-kurgu, fantastik ögelerini bizim dünyamıza yerleştirerek bir bakıma daha gerçekçi yapmış ve karakterlerin dünyamızdaki ülkelerden gelmiş olup ülkelerin kültürlerinin karakterlere yedirilmesi oyuncunun çokta farklı bir evrende oynamadığını hissettiriyor.
  • Son olarak her gelecek güncellemenin bedava olması ve loot boxlar! Loot box fikrini sağlam bir şekilde ilk getiren oyun Overwatch olmuştur ve bana sorarsanız hakkını veren tek oyun da Overwatch’tur. Oyundaki tüm kozmetiklere sadece fazla oynayarak sahip olabilirsiniz ve her levelda bir kutu kazanarak kutulara rahatça ulaşabilirsiniz.

Oyuncuları Şımartan Güncellemeler

Evet dostlarım 2016 Haziran ayındayız, keyifle oyunumuzu oynuyoruz, internet Overwatch fan artları ile dolup taşmış, bütün ergenliğimizi dışa vurmuşuz, profil fotoğraflarımız Overwatch karakterlerinden oluşuyor o dönemler. Ve Overwatch’un öncü tasarımcısı Jeff Kaplan ekibiyle beraber 28 Haziran’da her FPS oyunu için önemli olan Competitive(Ranked) modunu oyuna getirdi. Oyun artık Quick Play ve Competitive olarak ikiye ayrılsa bile queue süreleri maximum 10 saniyeydi. Bu update’in ardından daha aradan 1 ay geçmeden 19 Temmuz’da oyunun yeni karakteri Ana eklendi. Bitti sanıyorsanız yanılıyorsunuz, 2 Ağustos’ta Summer Games isimli olimpiyat odaklı yaz etkinliği geldi. Bu etkinlikle 40 tane ikon, 13 tane skin, tane victory pose, 23 tane sprey, tane highlight intro, 22 tane voice-line ve Rocket League andıran bir tane de oyun modu eklendi. Söz verdikleri gibi hepsi bedava.

Güncellemeler

2 Ağustos’ta başlayan bu etkinlik 23 Ağustosa kadar sürdü. Çok geçmeden 1 Eylül’de yeni map Eichenwalde ve yeni kozmetikler eklendi ardından biraz durulduktan sonra 10 Ekim’den başlayıp 1 Kasım’a kadar devam eden Halloween Terror isimli cadılar bayramı etkinliği geldi. O sıralar üniversiteye gidiyordum, etkinlik çıktığı an oynamak için vize öncesi konuların verileceği derse gitmemiştim. Böyle bir Overwatch aşkı vardı o zamanlar. Cadılar bayramı etkinliği de oyuna aynı yaz etkinliği gibi 50’den fazla kozmetik ekledi. Oyun çıktığından beri bize tatmin edici bir içerik sundu. Yazıyı daha fazla uzatmamak için bizi içeriğe boğan güncellemeleri madde madde yazacağım.

  • 15 Kasım Yeni hero Sombra. Yeni oyun modu Arcade. Yeni harita Ecopoint Antarctica. 
  • 13 Aralık – 2 Ocak 2017 Winter Wonderland Yılbaşı etkinliği. 50’den fazla kozmetik. Christmas’a özel 25 Aralık’ta tüm oyuncular 5 loot box. Etkinliğe Kartopu savaşı modu. Yılbaşına özel haritalar.
  • 3 Ocak Yeni harita Oasis.
  • 24 Ocak – 13 Şubat Year of the Rooster, Yeni Çin Yılı etkinliği. 50’den fazla kozmetik. Etkinliğe özel Capture the Flag modu. Çin yılına özel haritalar.
  • 28 Şubat Çin etkinliğinde çok sevilmesi üzerine oyuncularını dinleyip Capture the Flag oyuna süresiz eklendi.
  • 21 Mart Yeni hero Orisa.
  • 11 Nisan – 1 Mayıs Yeni lore etkinliği Uprising. Yeni PVE hikaye modu. Lore’a özel haritalar.

Yükselişin Sonu

Gördüğünüz gibi sevgili okurlar, oyun bizi çok güzel şekilde besliyor. Bu süre içerisinde olan 1-2 ufak şeyden bahsetmek istiyorum. Verdiğim tarihler arasında Overwatch 21 tane ödül kazanıyor bunlardan bir tanesi Game of the Year ve bununla birlikte 20 ödüle de aday oluyor. Dikkatinizi çekmek isterim bu söylediklerim sadece verdiğim tarihler arasındaki ödüller. Ve bu süre içinde 30 milyon oyuncuya ulaşıyorlar.

Büyük gün geldi Overwatch’un 1. yılı. İnternet’te bütün forumlar coşuyor. Şuana kadar her güncellemesiyle bize yeni sürprizler yaptı, yeni oyun modları getirdi, yeni haritalar ekledi peki şimdi ne yapıp bizi şaşırtacaktı? Tarihlerden 23 Mayıs, Birinci Yılını Kutlama etkinliği patch’i geldi, hepimiz büyük heyecanla bilgisayarlarımıza saldırdık oyunumuzu güncelledik ve… şaşırdık ama kötü anlamda. Yeni harita yok, yeni oyun modu yok, gelen kozmetiklerin önceki gelenler kadar albenisi yok. Peki ne var? Her karaktere eklenmiş özel dans emote’u ve loot boxlarımızdan önceki eventlere özel kozmetiklerin çıkabilme ihtimali. Ama sen şuana kadar bize her güncellemede oyun modu verdin, harita verdin, şimdi de yeteri kadar kozmetik getirdin ama biz çok şımardık, şuana kadar gelen muhteşem etkinliklerin yanında, 1. yılın bu kadar sönük kutlanabilir mi?

Overwatch Düşüyor!

Büyük hüsrana uğramıştık ama sorun değildi çünkü önümüzde geçen senenin ilk etkinliği olan Summer Games etkinliği vardı, yaz, kum, güneş, deniz, yeni modlar! 8 Ağustos’ta umutla beklediğimiz etkinlik geldi. Sadece şunu söyleyeyim gerisini siz anlayın, 4 ikon geldi. Öncekinde 40 ikon vardı. Yeni mod yoktu sadece eski mod için yapılmış yeni harita vardı. Aynı durum Cadılar Bayramı etkinliği içinde tekrarlandı. Eski mod 1-2 ufak yeni ekleme ve bu diğer etkinlikler için böyle devam etti. O zaman tozpembe rüyadan uyandım. Gelen yeni herolar dengesiz bir şekilde çıkıyordu ve tüm competitive oyun moduna uzun süre zarar veriyordu. Nerfler ve Bufflar zamanında gelmiyordu. Etkinlikler artık eskisi kadar ilgimizi çekmiyordu çünkü şımartılmıştık ilk sene. Ve o zaman bir şey daha dikkatimi çekti, etkinlik dışı getirilen skin sayısı ikiydi. Evet bir sene boyunca etkinlik dışı getirilen skin sayısı sadece ikiydi.

Güçlü Bir Hamle

1 Eylül 2016’dan sonra ilk kez 23 Ocak 2018’de etkinlik ile alakası olmayan büyük bir güncelleme geliyordu. Blizzard’ın dünyasından oluşturulmuş Disneyworld’e benzer bir harita, Blizzard World! 17 tane skin ve birkaç tane kozmetikle birden geliyordu. Oyuncular olarak tekrar yükselmiştik ama güncelleme geldiğinde bizi sadece 1 hafta idare etti, harita görsel olarak muazzam yapılmış olsa bile gameplay açısından çok iyi değildi. Bunun yanında bir de darbeyi competitive’den yedi Overwatch. Toxiclik inanılmaz derecede artmıştı. Oyun çok iyi indirimlere girdiği için competitive smurflerle doldu. Toxicliğin gelen ufak güncellemelerle biraz önüne geçebilmiş olsalar bile smurfleri durdurmanın legal yolunu bulamadılar. İnsanlar oyunu ucuza almış kendi hesaplarından devam ediyorlardı, teknik olarak bir yanlışlık yoktu. Oyunun ana kitlesi inanılmaz derecede azaldı, eskisine göre queue süreleri arttı.

Büyük Açıklama ve Son

Oyuncuların mutsuzluğu üzerine Jeff Kaplan 2019’un başlarında “büyük bir şey üzerinde çalışıyoruz, odağımız onun üzerinde.” diye açıklama yaptı. O günden sonra gelen güncellemeler iyice sönük kaldı ve Kasım 2019 Blizzcon’da Overwatch 2’nin üzerinde çalışıldığı açıklandı. Evet dostlarım, Overwatch güçlü bir darbe yedi, şimdilerde ismini bile duyamıyoruz ama ilk başta öyle güzel bir açılış yaptı ki, kemik kitlesi hala oyunu hiç eskimemiş bir oyun gibi canlı tutabiliyor. Yukarıdaki yazdıklarımın hepsi oyunu birinci gününden beri deneyimleyip yaptığım analizleridir. Aynı başarıyı tekrar Overwatch 2’de yakalayacaklarına çok eminim. Son olarak söylemek istediklerim, oyuna şimdi başlarsanız benim ilk başladığım kadarki keyfi alırsınız çünkü gelecek bütün etkinlikleri daha önce deneyimlemediğiniz için size yeni olarak gelmiş olacak. Umarım Overwatch 2 hakkında muhteşem bir incelemeyle tekrar buluşuruz.

The world could always use more heroes!

Bizi takip edin!

Bir Cevap Yazın